Skip to main content

Cele mai bune anvelope | Ghid – Cum le alegem in 2020?

Cele mai bune anvelope | Ghid – Cum le alegem in 2020?

Ghid complet pentru alegerea celor mai bune anvelope auto

Achizitionarea anvelopelor auto este o decizie vitala pentru conducatorii care sunt nevoiti sa circule in fiecare zi cu autoturismul personal pe soselele Romaniei si, bineinteles, si pentru cei care sofeaza mai rar.  Cele mai bune anvelope auto nu sunt neaparat si cele mai scumpe si nu apartin celei mai cunoscute marci, ci sunt anvelopele suficient de rezistente pentru a face fata atat conditiilor meteo, cat si drumurilor dificile de pe teritoriul tarii.

Anvelopele reprezinta o componenta foarte importanta a oricarui autoturism, fara de care conducatorii auto nu ar putea circula deloc. Desi la prima vedere, aceasta alegere pare destul de simpla, chiar banala, pentru conducatorii auto care pretuiesc foarte mult siguranta lor si a celorlalti participanti la trafic, precum si integritatea autoturismului lor, decizia de a achizitiona un anumit model de anvelope nu este atat de simpla.

Clasificarea anvelopelor

Clasificarea corecta a anvelopelor poate fi facuta in functie de mai multe criterii:

Dupa anotimp: In functie de anotimpul sau sezonul in care sunt folosite, anvelopele sunt clasificate in:

  • Anvelope de vară: acestea au un comportament excelent pe asfaltul uscat sau umed, insa nu pot fi folosite pe carosabilul acoperit cu gheata sau cu zapada. Sunt proiectate sa reziste la temperaturile mari din perioada verii, devenind mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius, scazand astfel aderenta si afectand gradul de manevrabilitate al masinii;
  • Anvelope de iarnă: acestea sunt confectionate de regula dintr-un cauciuc moale care isi pastreaza proprietatile la temperaturi mici, garantand tractiune si aderenta sporita chiar si in condtii meteo foarte vitrege si la temperaturi foarte scazute. Anvelopele de iarnă au profile special concepute pentru a dispersa apa in mod eficient atunci cand ruleaza pe carosabilul umed, asigurand aderenta pe noroi sau pe zapada;
  • Anvelope all season, pentru toate anotimpurile sau mixte: acestea sunt avantajoase pentru ca pot fi folosite pe tot timpul anului si scutesc conducatorii auto de schimbul intre sezoane.

Dupa modelul de rulare: In functie de modelul de rulare, care este un amestec de functionalitate si estetica, anvelopele se clasifica in:

  • Anvelope simetrice: in acest caz ambele jumatati ale suprafetei de rulare au acelasi desen;
  • Anvelope asimetrice: in acest caz desenul incorporeaza blocuri ale suprafetei de rulare mari pe portiunea exterioara, pentru obtinerea unei stabilitati mai mari la viraje si blocuri interioare mai mici, care ajuta la dispersarea apei si a caldurii;
  • Anvelope unidirectionale: proiectate special pentru a se roti intr-o singura directie.

Dupa tipul de drum pe care sunt folosite: In functie de tipul de drum pe care sunt utilizate, anvelopele se impart in:

  • Anvelope ON ROAD – proiectate pentru autoturisme, 4×4, SUV, fabricate pentru drumurile asfaltate;
  • Anvelope OFF ROAD – fabricate pentru drumurile neasfaltate, cu nisip si piatra;
  • Anvelopele all terrain – fabricate pentru categoria 4×4 si SUV care pot fi folosite pe diferite tipuri de teren;
  • Anvelopele mud terrain – fabricate pentru categoria SUV, 4×4 ce pot rula pe teren noroios.

Dupa criteriul pret-performanta:

  • Anvelopele premium;
  • Anvelopele medii;
  • Anvelopele budget.

Cum citesti informatiile de pe flancul anvelopei?

Pentru un conducator auto fara prea multa experienta pe partea tehnica, aceste informatii pot fi destul de debusolante. Prea multe cifre si litere la un loc, prea multe informatii si prea putine cunoscute – cam asa ar putea caracteriza un sofer incepator sau fara prea multa experienta informatiile de pe flancul anvelopei.

Acestea sunt foarte importante atat pentru cei care doresc sa investeasca in anvelope de iarnă, de vară, cat si pentru conducatorii auto care cauta cele mai bune anvelope all season, deoarece exprima exact caracteristicile anvelopelor si ceea ce trebuie sa caute la noile achizitii.

  • Dimensiunile anvelopei – foarte importante pentru conducatorii auto care doresc sa faca o alegere buna

Dimensiunile anvelopei trebuie respectate cu strictete, deoarece in caz contrar, masina nu numai ca va circula in mod defectuos, ci va fi respinsa la ITP, iar in cazul incheierii asigurarii obligatorii RCA exista posibilitatea sa intampine probleme. Dimensiunile anvelopei omologate sunt usor de identificat din Cartea Tehnica a Masinii sau prin citirea informatiilor de pe flancul anvelopelor vechi. acestea fac referire la:

  • Latime – latimea benzii de rulare exprimata in mm (primul grup de cifre, spre exemplu 195);
  • Inaltime – procentul pe care il reprezinta inaltimea talonului din latime ( al doilea grup de cifre, spre exemplu 55);
  • Diametru – diametrul jantei ce se poate monta, exprimat in inch (spre exemplu 16);
  • R-ul din dimensiuni este de fapt prescurtarea de la Radial si defineste constructia anvelopei. Anvelopele care au in dimensiuni litera R au o constructie radiala, ceea ce inseamna ca in carcasa avelopei, cordurile sunt dispuse la un unghi de 90 de grade fata de linia mediana a cercului anvelopei.
  • Indicele de sarcina – simbolul de care proprietarii vehiculelor trebuie sa tina cont in momentul achizitionarii anvelopelor

Indicele de sarcina sau de incarcare este simbolizat de regula printr-un numar format din doua sau din trei cifre. Acesta indica masa maxima in kilograme pe care o poate sustine anvelopa atunci cand este umflata la presiunea recomandata. Spre exemplu, in cazul anvelopelor cu un indice de sarcina 91, capacitatea de incarcare a pneului este de 615 kilograme, iar un set de anvelope de acest fel poate suporta o masa maxima de 2460 kg.

  • Indicele de viteza – criteriu important de alegere a anvelopelor

Indicele de viteza este simbolizat printr-o litera si indica viteza maxima la care se poate circula in siguranta cu anvelopa. Spre exemplu, cifra T indica posibilitatea de a circula la o viteza de 190 de km/h, iar litera V, posibilitatea de a circula in conditii de maxima siguranta la o viteza de 240 km/h.

Cele mai bune anvelope de vară se aleg si in functie de stilul de sofat

Pentru ca vară, carosabilul este mai mereu uscat si conducatorii auto pot conduce fara probleme chiar si la viteze mai mari, acestia aleg sa “forteze” putin nota si sa supuna anvelopele unor teste de rezistenta. Fiecare conducator auto are propriul stil de sofat, propriile obiceiuri si propriile preferinte, de aceea anvelopele de vara ar trebui sa exprime acest lucru.

Cele mai bune anvelope de vară au o franare de exceptie, o manevrabilitate uimitore, un randament kilometric bun si un consum de carburant redus. Pentru conducatorii auto care au un stil de sofat mai sportiv, anvelopele cu o buna manevrabilitate, cele cu stabilitate la viraje si care asigura distante scurte de franare sunt ideale. De regula, aceste anvelope au un consum de carburant putin mai mare si un randament kilometric mai mic, insa avantajele oferite sunt importante.

In schimb, cei care circula cu o viteza moderata isi pot indrepta atentia catre o anvelopa cu o rezistenta la rulare mai redusa, pentru ca ofera un randament kilometric bun si un consum de carburant mai mic.

Cele mai bune anvelope de iarnă se aleg in functie de clasa de aderenta, de consum, de carburant si zgomot

Conducatorii auto care investesc in cele mai bune anvelope de iarnă trebuie sa tina cont si de clasa de aderenta, de consum de carburant si de nivelul de zgomot produs. Similar cu eticheta de pe aparatele electrocasnice, eticheta pentru anvelope UE furnizeaza informatii foarte importante despre performante si permite compararea caracteristicilor diferitelor modele disponibile.

  • Clasa de aderenta pe ud

Clasa de aderenta pe ud este cea care arata cat de rapid franeaza o anvelopa in conditii de rulare pe carosabilul ud la o viteza de 80 de kilomeri pe ora. Cele mai bune anvelope de iarnă sunt cele incadrate in clasa A de aderenta pe carosabil ud, care sunt si cele mai sigure.

  • Consumul de carburant

Consumul de carburant este un criteriu important de alegere al anvelopelor de iarnă, dar si al anvelopelor de vară. Modelele din clasa A aduc economii semnificative de carburant si pot economisi pana la 80 de litri de carburant de-a lungul perioadei de utilizare.

  • Nivelul de zgomot

Nivelul de zgomot pe care il face anvelopa face referire la zgomotul exterior si nu la cel din habtaclu. Modelele care au sub 68 de decibeli in descriere sunt foarte silentioase, cele care produc intre 68 si 71 decibeli dau un nivel mediu de zgomot, iar anvelopele cu mai mult de 71 decibeli sunt zgomotoase.

Pe etichetele anvelopelor se afiseaza de obicei un difuzor cu 3 unde negre care indica nivelurile de zgomot in decibeli, primul nivel, cu o unda de zgomot fiind cel recomandat.

Cele mai bune anvelope – gama premium, medie sau low cost (budget)

Un alt criteriu important de clasificare a anvelopelor tine de categoria in care sunt incadrate, in functie de raportul calitate-pret:

  • Gama premium

Anvelopele premium sunt confectionate din cele mai bune materiale si sunt supuse unor teste indelungate in conditii meteo vitrege. In plus, anvelopele din gama premium sunt fabricate cu aparatura de ultima generatie si fac parte din marci de renume precum Idgestone , Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli.

  • Gama din segmentul de mijloc

Anvelopele din gama medie sunt recomandate conducatorilor auto si proprietarilor de autoturisme care nu au un buget foarte generos insa doresc sa investeasca in anvelope de buna calitate, de la producatori cunoscuti, care au preturi accesibile. Aceste anvelope apartin unor producatori precum Barum, Bf Goodrich, Falken, Firestone, Fulda, General Tire, Hankook, Kleber, Kumho, Nexen, Sava, Semperit, Toyo, Vredestein.

  • Gama low cost sau budget

Anvelopele din gama low cost sau budget sunt cele mai ieftine si mai accesibile pentru conducatorii auto care cauta o varianta adaptata bugetului lor restrans. Inainte de a investi in aceste anvelope ar fi de luat in calcul ca sunt fabricate din materiale de o calitate mai slaba, ceea ce fac ca franarea sa fie mai anevoioasa si aderenta mai scazuta. Anvelopele low cost apartin unor marci precum Debica, Viking, Tigar, Taurus, Kingstar, Premiorri.

Conditiile meteo din zona in care locuiesc proprietarii autoturismelor – anvelope de iarnă sau all season?

Desi in Romania conditiile meteo nu prea difera de la o regiune la alta, conteaza foarte mult in decizia de achizitionare a anvelopelor si conditiile meteo specifice zonei in care se circula cu masina. La munte, in zonele in care iernile sunt aspre si dificile si dureaza mult, este indicat ca proprietarii autoturismelor sa opteze pentru anvelope de iarnă.

In schimb, in zonele in care iernile sunt usoare si conducatorii auto circula pe distante scurte, anvelopele all season sunt excelente. Acestea sunt special concepute pentru a se comporta bine intr-o mare varietate de conditii diferite de drum sau conditii de trafic specifice iernilor mai usoare, asigurand o tractiune buna si o franare in siguranta. Anvelopele de iarnă, in schimb, ofera performante maxime pentru sezonul pentru care au fost concepute.

Adancimea maxima a benzii de rulare – un indicator important al performantei anvelopelor

Indicatorii de uzura ai suprafetei de rulare sunt de obicei turnati in anvelopa la o adancime de 2 mm. Atunci cand se ajunge la acest nivel de uzura, distanta de oprire creste cu pana la 40% pe carosabilul umed. Daca suprafata de rulare se uzeaza, atunci si adancimea culoarelor de absorbtie se micsoreaza, ceea ce inseamna ca abilitatea anvelopei de a indeparta apa este redusa si drumul este transformat in patinoar.

Pentru autoturisme, adancimea admisa a benzii de rulare este de 1.6 mm, adancime la care distanta de franare pe carosabilul umed se dubleaza. La anvelopele de iarnă, in schimb, adancimea benzii de rulare de 3 mm reprezinta un indicator ca acestea trebuie schimbate.

Ce influenteaza durata de viata a anvelopelor?

Fie ca este vorba despre anvelope de vară sau de iarnă, durata lor de viata este influentata de presiunea acestora, rularea cu presiune peste limita indicata de producator, precum si rularea cu presiunea sub limita indicata de producator duce la uzura prematura a anvelopelor.

Pentru o utilizare indelungata a anvelopelor, se va evita viteza excesiva, lovirea marginilor bordurilor si oprirea autoturismului pe suprafete acoperite cu ulei, motorina, vaselina si substante chimice care le poate deteriora.

Acum ca stii cum sa iti alegi anvelopele, vrei sa aflii mai multe? Citeste articolele noastre despre cele mai bune produse auto!

De asemnea iti recomandam sa citesti articolul nostru despre anvelope ranforsate

+ posts

Salut! Sunt Paul si lucram cu tata in garaj de la varsta de 9 ani, imi place blogging-ul si acesta este site-ul meu unde va voi spune parerea mea despre diferite parti auto.