Skip to main content

Anvelope ranforsate | Ghid, Pareri si Recomadari pentru 2020!

Anvelope ranforsate | Ghid, Pareri si Recomadari pentru 2020!

Cumparatorii ar putea crede, la prima impresie, ca achizitionarea unui set de anvelope ranforsate este o decizie simpla. Adevarul este ca fara informatiile necesare in acest sens, alegerea se poate dovedi extrem de dificila si decizia greu de luat. Unele anvelope au specificatia XL, pentru Extra Large, dar nu pentru ca ar avea dimensiuni mai mari decat in mod normal, ci pentru ca suporta greutati mai mari decat anvelopele obisnuite. Aceste anvelope se numesc ranforsate si sunt destinate vehiculelor grele sau echipate cu un motor foarte puternic. Concret, rigiditatea flancurilor permite suportarea unei sarcini, presiuni si solicitari mai ridicate.

Cum se recunoaste o anvelopa ranforsata si ce caracteristici prezinta?

Anvelopele ranforsate au pe flancuri un marcaj specific. Acest marcaj poate fi de tipul XL, XLD, RFD, RF, EXTRA LOAD, REINF sau REINFORCED. De cele mai multe ori, standardul XL tinde sa inlocuiasca toate celelalte standarde.

Pe unele autoturisme se pot monta anvelope cu indici de incarcare mai mici decat cei omologati in cartea tehnica, insa este obligatoriu sa nu fie depasita sarcina maxima admisa. Similar, pot fi montate si anvelope cu indici de sarcina superiori celor omologati, care se numesc XL sau ranforsate. Un pneu ranforsat este acela care are o carcasa mult mai rezistenta decat cea a unui pneu normal, dar cu dimensiuni identice.

Se pot folosi anvelopele XL in locul celor obisnuite, asadar, anvelopele ranforsate avand partile laterale mai groase si mai tari pentru a suporta o extra greutate si presiuni mai mari. Daca autoturismul este proiectat sa functioneze numai cu anvelope XL, acestea ar trebui folosite tot timpul. Daca sunt folosite in mod corect, anvelopele XL vor rezista mai mult pentru ca sunt mult mai solide si se tocesc mai greu. In plus, o masina cu anvelope ranforsate are o mai buna tractiune si o mai buna aderenta la carosabil. Gratie rigiditatii mai mari, stabilitatea masinii creste in curbe si are o reactie mai buna la viraje.

Informatiile de pe flancul anvelopei ranforsate

Alegerea unei anvelope ranforsate depinde foarte mult de informatiile inscrise pe flancul acesteia. In primul rand, dimensiunea anvelopelor trebuie sa corespunsa dimensiunii din cartea tehnica. Latimea exprimata in milimetri, inaltimea si diametrul jantei care se poate monta, precum si R-radial, straturile din structura anvelopei care sunt dispuse radial, trebuie respectate intocmai. Pe flancul anvelopei sunt notate si alte informatii, care contribuie la alegerea corecta a modelului potrivit:

  • Indicele de sarcina

Indicele de sarcina sau de incarcare este simbolizat de un numar format din doua sau din trei cifre si indica masa maxima in kilograme sustinuta de anvelopa, atunci cand este umflata la presiunea recomandata. Spre exemplu, in cazul unei anvelope cu indice de sarcina 98, se arata o capacitate de incarcare a pneului de 750 de kilograme. Totodata, se pot monta anvelope ranforsate, cu indici superiori celor omolgati.

  • Indicele de viteza

Indicele de viteza al anvelopei ranforsate arata viteza maxima pe care o permite respectiva anvelopa. Indicele de viteza este exprimat printr-o litera, spre exemplu litera T arata ca autoturismul dotat cu modelul specific de anvelope poate atinge in conditii de siguranta viteza maxima de 190 de km/h.

  • Clasa de aderenta, consumul de carburant si zgomot

Orice anvelopa, ranforsata sau nu, are inscrise pe laterale aceste caracteristici. Similar cu eticheta de eficienta de pe unele electrocasnice, eticheta pentru anvelope furnizeaza si informatii despre performantele acestora si permite utilizatorilor sa compare mult mai usor caracteristicile diferitelor modele disponibile.

Spre exemplu, clasa de aderenta pe ud arata cat de rapid franeaza anvelopa pe carosabilul ud, in timp ce consumul de carburant care este determinat de anvelope este incadrat intr-o clasa similara electrocasnicelor. Astfel, o anvelopa ranforsata incadrata in clasa A aduce economii mari de carburant, iar o anvelopa incadrata in clasa G are consumul cel mai mare.

Nu in ultimul rand, nivelul de zgomot al anvelopei ranforsate face referire la numarul de decibeli produsi la zgomotul exterior, nu la cel din habitaclu. Astfel, anvelopele care au 68 de decibeli sunt cele mai silentioase, in timp ce anvelopele care depasesc 71 db sunt catalogate drept foarte zgomotoase.

Stilul de sofat si drumurile pe care se circula determina alegerea anvelopei ranforsate

Anvelopa ranforsata se alege si in functie de stilul de sofat al proprietarului autoturismului, de propriile obiceiuri, dar si de preferinte. Modelele de anvelope ranforsate au o franare de exceptie, o manevrabilitate buna, un randament kilometric excelent sau un consum redus de carburant, in timp ce se comporta foarte bine pe teren accidentat sau noroios. Asadar, anumiti soferi pot fi interesati de un confort mai mare la volan, pentru a se bucura de placerea de a conduce, in timp ce anvelopa ranforsata aleasa sa sustina greutatea autoturismului si incarcaturii.

Din punct de vedere al drumurilor pe care este folosita anvelopa ranforsata, aceste modele sunt special concepute sa faca fata diferitelor provocari pe sosele, de la drumuri de tara, cu pietris, piatra cubica sau nisip,pana la drumuri noroioase, daca au specificatia M,S.

Brandul anvelopei ranforsate

Anvelopele ranforsate sunt impartite, in functie de brandul ales, in anvelope clasa premium, anvelope medii si de buget. Anvelopele premium sunt cele produse de Bridgestone , Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli. In segmentul mijlociu, anvelopele ranforsate sunt produse de Barum, Bf Goodrich, Falken, Firestone, Fulda, General Tire, Hankook, Kleber, Kumho, Nexen, Sava, Semperit, Toyo, Vredestein. Anvelopele din segmentul de buget sunt produse de Kingstar, Taurus, Tigar, Viking sau Debica.

Anvelope ranforsate de iarna si de vara sau all season?

Desi anvelopele ranforsate all season ar parea, la prima vedere, o decizie inteleapta, nu intotdeauna se poate spune ca economia facuta pentru ca nu sunt schimbate de doua ori pe an este si cea mai buna alegere. Daca in zona conditiile de iarna sunt dificile, cu zapada abundenta, se recomanda pentru sezonul rece achizitionarea unor anvelope ranforsate de iarna. In zonele cu ierni usoare, in care utilizatorii circula pe distante scurte si mai mult in oras, anvelopele ranforsate all season pot fi o alegere buna, fiind concepute pentru a se comporta bine in numeroase conditii de drum specifice iernilor usoare.

Nu uita sa verifici mereu presiunea din pneuri pentru a le folosi la capacitate maxima, in caz ca nu deti un compresor auto, iti recomandam sa citesti acest articol despre cele mai bune compresoare auto

Vezi si: