Skip to main content

Debitmetru aer | Ce este si care sunt recomandarile pentru 2020?

Debitmetru aer | Ce este si care sunt recomandarile pentru 2020?

Un debitmetru aer este o piesa importanta pentru autoturisme, cu rolul de admisie a aerului in motor, al carei scop este calcularea volumului de aer care intra in motor, in functie de pozitia clapetei de acceleratie. Astfel, piesa dicteaza computerului masinii ce cantitate de benzina sa introduca in camera de ardere pentru amestec. Debitmetrul de aer este o piesa instalata intre conducta de admisie a motorului si filtrul de aer, astfel incat aerul necesar amestecului inflamabil sa fie asigurat.

Componentele debitmetrului de aer si modul de functionare

Un debitmetru de aer include urmatoarele componente:

  • Carcasa;
  • Conectorul electric – piesa prevazut cu cinci sau sase pini;
  • Grilajul de protectie;
  • Elementul sensibil;
  • Minim 2 fire care asigura mentinerea temperaturii la un nivel optim;
  • Pelicula calda – valabila numai in cazul debitmetrelor care nu sunt prevazute cu fire.

In ceea ce priveste modul de functionare, debitmetrul de aer foloseste un fir incalzit sau o pelicula pe langa care trece aerul din admisie, deoarece este parcurs de curent electric. O data cu cresterea tempereturii firului, rezistenta electrica a acestuia crste si cand motorul este pornit, aerul incepe sa curga pe langa fir, reducand temperatura acestuia.

Rolul debitmetrului de aer in functionarea motoarelor pe benzina si diesel este foarte important, piesa avand un impact direct asupra cantitatii de combustibil injectata si a debitului de gaze arse recirculate, in cazul motoarelor pe benzina, respectiv diesel. Defectarea senzorului de masa de aer are casi efect aprinderea lampii de emisii poluante, precum si consumul marit de combustibil, puterea scazuta a motorului si turatia la ralanti ridicata sau instabila.

Tipuri de debitmetre de aer prezente pe piata

Debitmetrul este o parte integranta a circuitului de admisie, impreuna cu filtrul de aer si cu conducta de admisie, astfel incat sa asigure informatia necesara unei functionari mai bune a motorului, in conditii de fiabilitate mare.

Diferentierea intre debitmetre se face in functie de elementul sensibil la actiunea curentului de aer care intra in componenta acestor piese. Astfel, se diferentiaza:

  • Debitmetre cu fir cald;
  • Debitmetre cu pelicula incalzita.

Debitmetru aer defect simptome – tot ce trebuie sa stie proprietarii autoturismelor

Tinand cont de cantitatea mare de aer care circula printr-un debitmetru, functionarea defectuoasa a acestei piese este cauzata de praful depus pe firele sau pe pelicula debitmetrului, carecauzeaza scaderea sensibilitatii circuitului.

Totodata, debitmetrul de aer care intra in componenta masinii se defecteaza si din cauza sarurilor tipice mediului cu aer umed care patrunde prin grila debitmetrului si pot cauza fisuri ale componentelor piesei, care sunt favorizate si de vibratiile motorului.

Cum se depisteaza o defectiune a debitmetrului de aer?

Un debitmetru de aer defect va avea urmatoarele manifestari:

  • Degajare excesiva de fum;
  • Cresterea consumului de combustibil in mod nejustificat;
  • Lentoarea in acceleratie;
  • Oscilatii la relnti cre afecteaza functionarea motorului in mod vadit;
  • Aparitia in bord a indicatorului Check Engine;
  • Lipsa puterii motorului, senzatie resimtita de conducatorul auto;
  • Functionarea cu fluctuatii ale regimului de turatie.

Remedierea problemelor aparute la functionarea debitmetrului de aer

Fara o verificare debitmetru de aer facuta in mod profesional, nu exista posibilitatea remedierii problemelor. Masura cea mai importanta de preventie a problemelor pe care le-ar putea cauza debitmetrul este, conform specialistilor, schimbarea filtrelor de aer la intervalele recomandate de producator.

In cazul in care problemele incep sa se faca resimtite, proprietarii masinilor sunt sfatuiti sa apeleze la un service specializat, care sa faca o analiza cu testerul, o verificare profesionala care va arata cauzele defectunii. In cazul in care disfunctiile nu sunt cauzate de supapa EGR, de injectoare sau de sonda lambda, proprietarii vor ajunge in fata unei alegeri importante si a luarii unei decizii privind curatarea sau inlocuirea piesei.

Curatarea debitmetrului este usor de realizat cu ajutorul unui spray special, ale caror efecte insa nu vor fi de durata. Inlocuirea piesei cu un reper provenit din surse de incredere este varianta recomandata de catre specialisti, in niciun caz anularea debitmetrului, acest lucru aducand un dezechilibru al amestecului de aer si carburant, cauzand proasta functionare  a tuturor pieselor ce participa la procesele de evacuare, combustie si admisie.

 Debitmetru de aer vs. senzor presiune aer admisie – principalele diferente

Unele din cele mai mari confuzii pe care le fac proprietarii autoturismelor este intre piesa denumita debitmetru si senzorul de presiune aer admisie. Specialistii lamuresc aceasta situatie si asigura conducatorii auto ca este vorba despre doi senzori total diferiti care fac acelasi lucru, adica masoara cantitatea de aer care intra in cilindri.

Pe masina exista un singur model de senzor, usor de identificat, in functie de pozitionarea lu. Senzorul de masa de aer poate fi pozitionat pe galeria de admisie sau dupa clapeta de acceleratie. Debitmetrul uneori cedeaza si se infunda din cauza drumurilor din tara care sunt pline de praf, dar si pentru ca filtrul nu a fost schimbat la timp sau este de proasta calitate.

Functia debitmetrului

Functia debitmetrului variaza in functie de tipul de combustibil folosit. Principala functie a debitmetrului este sa ofere informatii despre debitul de aer calculatorului central al masinii. In functie de motor, datele sunt folosite astfel:

  • La motoarele pe benzina, informatiile transmise ajuta la optimizarea cantitatii de combustibil ce trebuie injectata astfel incat sa se obtina un raport aer-benzina ideal. Montat pe un motor pe benzina, debitmerul este in legatura directa cu unitatea de control.
  • La motoarele pe motorina, informatiile transmise ajuta la determinarea debitului de gaze arse ce se intoarce in motor prin intermediul clapetei EGR. La motoarele pe motorina, amplasarea debitmetrului depinde de modul in care supapa EGR gestioneaza circulatia gazelor arse.

Pretul si intretinerea unui debitmetru aer

Un ultim criteriu de achizitie al unui debitmetru aer, dar nu cel mai putin important este pretul. Pretul unui debitmetru aer porneste de la cateva sute de lei si ajunge pana la cateva mii de lei. Din aceasta cauza, pe piata sunt diverse produse care promit curatarea debitmetrului sub forma de spray sau solutie.

Intretinerea unui debitmetru aer nu este costisitoare, iar schimbarea nu costa mult, fiind vorba despre o piesa usor de schimbat care nu necesita nici macar programare in service-urile specializate.

 

+ posts

Salut! Sunt Paul si lucram cu tata in garaj de la varsta de 9 ani, imi place blogging-ul si acesta este site-ul meu unde va voi spune parerea mea despre diferite parti auto.